
Hackathon N.2: Když se technologie potkají se společenským dopadem
V sobotu 16.8.2025 proběhl v řadě již druhý hackathon, tentokrát v útulném prostoru Lampárny na pražském Smíchově. Celá akce se nesla v příjemné atmosféře a navázala na úspěšný první hackathon konaný na začátku léta. Zásadním posunem oproti předchozímu hackathonu bylo zapojení neziskového sektoru – poprvé došlo ke spolupráci s organizací Pragulic, která dlouhodobě působí v oblasti sociálních inovací a ukazuje Prahu prostřednictvím příběhů lidí bez domova. Její poslání studentům představila Tereza Jurečková a hned od začátku bylo jasné, že tentokrát se pracuje na projektu s přímým společenským dopadem.Výzva: voicebot pro PragulicÚkolem pro studentské týmy bylo během jednoho odpoledne vytvořit voicebota pro web Pragulicu. Ten měl být schopen odpovídat na dotazy návštěvníků, poskytovat informace o prohlídkách a aktivitách a zároveň podporovat rezervace. Čtyři hodiny intenzivní spolupráce prověřily znalosti, které studenti získávají v kurzech, a nabídly jim příležitost aplikovat je v reálné situaci.Výsledek s okamžitým přínosemVýsledek předčil očekávání. V krátkém čase vznikl funkční prototyp, který má pro Pragulic okamžitý přínos a může usnadnit komunikaci s veřejností i každodenní provoz. Zároveň se ukázalo, jak smysluplné je spojit vzdělávání s potřebami komunity a jak mohou i relativně malé projekty přinášet viditelný dopad. Pozitivní reakce zazněly i přímo od studentů. Mnozí přiznávali, že nevěděli, co si pod hackathonem představit, ale odcházeli nadšení a inspirovaní. Atmosféra v průběhu celé akce byla plná energie a týmového ducha, což se projevilo i na závěrečných prezentacích.Co bude dálHackathon N.2 potvrdil, že podobné akce nejsou jen zábavným způsobem, jak si vyzkoušet nové technologie, ale mohou být i transformační zkušeností s přímým přesahem. Hackathon N.2 tak zanechal nejen hotový prototyp, ale i jasný důkaz, že spojení technologií, vzdělávání a společenského dopadu může vést k silným a hmatatelným výsledkům.

Náš první ADI Hackathon: Praktická výzva, sdílená radost a začátek nové tradice
V neděli 8. června jsme v ADI (Academy of Digital Industries) uspořádali první oficiální Hackathon – pilotní akci, která spojila studenty našeho úvodního kurzu Generative AI – Agenti a automatizace vedeného mentorem Josefem Večerníkem. Tento den byl nejen završením jejich intenzivního učení, ale také začátkem nové komunity, sdílené energie a reálné spolupráce.Den plný práce a sdílení zkušenostíStudenti se hned na začátku dne ponořili do reálného zadání - vyvinout sadu AI agentů, kteří automaticky generují články o nejlépe hodnocených knižních titulech uplynulého týdne vydaných v jednom z nejvýznamnějších českých nakladatelství. Téma spojilo znalosti ze světa generativní AI, prompt engineeringu a automatizace s konkrétním výstupem.Pod vedením mentora se účastníci pustili do týmové práce a ukázali, jaké pokroky během kurzu udělali. Byla to skvělá příležitost aplikovat teorii do praxe - přesně tak, jak to má při správném hackathonu vypadat.Po obědě následovaly prezentace studentských řešení. Na každé vystoupení čekala konstruktivní zpětná vazba, a to nejen od mentora, ale i od pozvaného odborníka z AI průmyslu a zkušeného kouče. Díky tomu studenti získali cenný vhled do toho, jak jejich řešení vnímají odborníci z praxe.Co nám hackathon přineslAtmosféra byla výborná – studenti byli nadšení, motivovaní a otevření spolupráci. Pro nás bylo skvělé vidět, jak rychle se naučené věci dají využít v reálném projektu.Na závěr dne navíc obdrželi všichni účastníci certifikát o absolvování kurzu. Ten pro mnohé představuje nejen symbol splnění cesty, ale i motivaci k dalšímu rozvoji.A co dál?Tím ale naše cesta nekončí. Náš první hackathon totiž odstartovat oficiální Alumni komunitu. Všichni účastníci kurzů budou zváni i na budoucí hackathony, kde se potkají s dalšími studenty z různých běhů kurzu. Vzniká tak prostor pro síťování, spolupráci a sdílení zkušeností napříč generacemi nejen AI nadšenců, ale i dalších odvětví, ve kterých se můžete spolu s námi vzdělávat.Pokud chcete být příště u toho, sledujte naše vypsané kurzy a přihlaste se. Těšíme se na vás!

Chcete vědět víc o dotacích MPSV? Tady najdete odpovědi.
Spousta z vás se nás ptá, jak vlastně fungují dotace na kurzy digitálního vzdělávání od Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV). A my chápeme, že oficiální weby a formuláře někdy neřeknou všechno úplně srozumitelně.Proto jsme pro vás připravili přehled nejčastějších otázek a jasné odpovědi. Pojďme na to:Kdo může o dotaci žádat?Úplně každý!Dotaci můžete získat, i když jste:Zaměstnaní, OSVČ (na volné noze), na rodičovské nebo mateřské, studenti, senioři nebo nezaměstnaníPodmínkou je, že se vyplnění přihlášky a evidence v seznamu tzv. zájemců o zaměstnání a je vám více než 18 let. 🔗 Zdroj: MPSV – Jsem v kurzuProč se musím stát „zájemcem o zaměstnání“?Je to jednoduchý administrativní krok, který umožní Úřadu práce vám dotaci schválit.Není to evidence nezaměstnanosti, pouze samostatný seznam pro potřeby tohoto programu. Ministerstvo vás po absolvování kurzu okamžitě smaže.🔗 Více o rozdílu „zájemce vs. uchazeč“: Úřad práce ČR – Zájemce o zaměstnáníMůžu se přihlásit na víc kurzů najednou?Ne. V jednu chvíli můžete žádat pouze o jeden kurz.Po jeho absolvování můžete požádat o další, pokud jste ještě nevyčerpali finanční limit.Na kolik kurzů můžu dotaci získat?Můžete čerpat dotaci až do výše 50 000 Kč během tří let.To znamená například jeden dražší kurz nebo více levnějších kurzů.🔗 MPSV – Přehled podmínekMůže být faktura vystavena na moji firmu nebo zaměstnavatele?Ne. Dotace je vázaná na fyzickou osobu, a faktura tedy musí být vystavena na vaše jméno.Jsem Slovák / občan EU – můžu o dotaci žádat?Ano.Občané EU s trvalým nebo přechodným pobytem v ČR mají přístup na pracovní trh a tedy i nárok na vzdělávací dotace, pokud se zaregistrují na ÚP jako zájemci o zaměstnání.🔗 MPSV – Informace pro cizinceJsem občan mimo EU (např. Brit) – mám nárok na dotaci?Možná ano.Pokud máte legální pobyt v ČR a zaregistrujete se na ÚP jako zájemce o zaměstnání, můžete dotaci získat. Doporučujeme si to ověřit přímo na své pobočce Úřadu práce.🔗 MPSV – Informace pro cizinceKde najdu oficiální informace o dotacích?Na webu MPSV:👉 www.mpsv.cz/jsem-v-kurzu

Umělá inteligence v Česku: Co to znamená pro firmy a proč má smysl začít právě teď
Umělá inteligence (AI) už není téma budoucnosti. Stává se každodenní součástí firem – od automatizace rutinních činností až po strategické rozhodování. Spolu s tím, jak technologie zrychluje, přichází i nové požadavky: praktické, právní i etické. V roce 2024 vstoupil v platnost AI Act, první evropský zákon, který stanovuje pravidla pro používání AI. Česká republika na něj navazuje vlastní Strategií AI do roku 2030, která zdůrazňuje potřebu vzdělávání, inovací a odpovědného nasazení.AI v českých firmách: prudký nástupV Česku zavedlo AI už 39 % podniků, dalších 44 % firem zavedení plánuje. AI je přítomná ve výrobě, logistice, HR, zákaznické péči i marketingu. Jenže technologie nestačí nasadit – je třeba vědět, co od ní čekáme, co nám má přinést a kde může naopak vytvořit nové výzvy.Co od AI vlastně chceme?AI může šetřit čas, automatizovat agendu, zefektivnit analýzy nebo zpřesnit cílení. Pomůže s návrhem prezentací, zpětnou vazbou klientům, plánováním kapacit nebo tvorbou podkladů pro obchod. Jenže každá firma má jiné potřeby – a právě proto dává smysl začít u sebe a položit si několik klíčových otázek: Co nás k AI vede právě teď? Je to tlak okolí, jasná příležitost nebo potřeba něco změnit? Kde dnes ztrácíme čas, energii nebo kvalitu? Které procesy nás brzdí a daly by se dělat chytřeji? Kde chceme ušetřit – ať už náklady, čas nebo kapacitu týmu? A především: jak poznáme, že se nám to vyplatilo – nejen v číslech, ale i ve firemní kultuře, strategii nebo každodenním fungování? AI má smysl tam, kde má jasný cíl.Pravidla hry se mění: AI Act v praxiEvropský AI Act zavádí klasifikaci systémů podle míry rizika. Pokud AI zasahuje do rozhodování o lidech, pracuje s daty nebo ovlivňuje procesy, vztahují se na ni přísnější pravidla. To není důvod k obavám – ale k tomu, chápat, co a proč vlastně používáme. Nejde jen o soulad s legislativou, ale o důvěru a odpovědnost.Nestačí se „zajímat“. Je čas pochopitAI je rozsáhlé a proměnlivé téma. Právě proto má smysl investovat do porozumění. Nestačí si něco přečíst. Nestačí sledovat trendy. Potřebujete znát souvislosti – a vědět, jak to celé uchopit konkrétně ve vašem prostředí.Co nabízíme: vzdělávání, které má dopadProtože každá firma je jiná, nabízíme i kurzy na míru – podle vašich lidí, cílů a byznysu. Umělá inteligence mění pravidla hry. Připravte se na ni včas – prakticky, věcně a tak, aby to dávalo smysl právě vám.🔗 Podívejte se na naše kurzy nebo nám napište. Rádi pro vás připravíme řešení na míru.

Digitální dovednosti jako klíč k nové práci
Digitální dovednosti jako klíč k nové práciDigitální revoluce mění pracovní trh rychleji, než většina lidí stíhá reagovat. Podle analýzy Ministerstva práce a sociálních věcí bude potřeba v Česku v příštích letech proškolit stovky tisíc lidí, v oblasti základních digitálních dovedností dokonce miliony, aby zůstali zaměstnatelní v měnící se ekonomice.Rekvalifikace se tak stávají klíčovým nástrojem – přesto je využívá jen 2,14 % uchazečů o zaměstnání. Nejčastěji lidé nastupují na kurzy až po pěti měsících v evidenci Úřadu práce.Digitální vzdělávání: co frčíZ dat za rok 2023 je patrné, že zájem o digitální kurzy roste. Nejvíce se hlásí na:základní počítačové dovednosti,kancelářské programy, účetnictví a digitální administrativu,a v menší míře na specializované IT kurzy jako grafika, data či základy programování.Kurzy častěji volí mladší, vzdělanější lidé – především ti, kteří byli v minulosti OSVČ nebo mají pracovní zkušenosti v administrativě. Naopak starší uchazeči a lidé s nízkou kvalifikací často neví, že na ně mají nárok, nebo čekají, až jim kurz přidělí úřad.A co rok 2024?Data za letošní rok zatím nejsou k dispozici. Očekávalo se však, že díky spuštění e-shopu kurzů a vyššímu financování z Národního plánu obnovy zájem dál poroste – zejména o digitální témata. Zda se to potvrdilo brzy zjistíme. Proč to celé řešit?V době, kdy AI a digitalizace mění téměř každé odvětví, už nestačí mít „základní znalost Wordu“. Bez digitální gramotnosti hrozí ztráta pracovních příležitostí i autonomie. Naopak, dobře zvolená rekvalifikace může znamenat větší jistotu, lepší práci nebo dokonce start podnikání.Digitální dovednosti nejsou luxus. Jsou základ. A náš vzdělávací kurz může být váš vstupní bod do budoucnosti.

Blockchain dnes: Proč se o něj zajímat a kde s ním uspějete
Ještě nedávno byl blockchain vnímaný jako výsada geeků a spekulantů s kryptoměnami. Dnes se z něj stává základní stavební kámen digitální ekonomiky. Už ho nevyužívají jen startupy – ale i státy, banky, energetické firmy nebo vysoké školy. Evropská komise rozjíždí vlastní blockchain pro správu identit, diplomů i firemních dluhopisů. A odborníci z Boston Consulting Group předpovídají, že do roku 2030 bude tokenizována až desetina světového HDP.Jinými slovy – ten, kdo blockchain chápe, chápe budoucnost.Kde se s blockchainem potkáteBlockchain není jen o Bitcoinu. Používá se k rychlým mezinárodním platbám, správě dat, ověřování dokumentů i sledování uhlíkové stopy. Banky ho využívají pro efektivní transakce, zdravotnictví pro bezpečné sdílení záznamů, vzdělávací instituce k ověřování diplomů. Vznikají nové typy smluv, decentralizovaných identit i tržišť. A zároveň přibývá firem, které za znalost blockchainu platí – napříč obory.Znalost blockchainu není nutná jen pro vývojáře. Velmi relevantní je pro práci v rámci UX, marketingu, financí, práva, vzdělávání nebo salesu. Otevírá dveře nejen k zaměstnání, ale i k vlastnímu podnikání nebo finanční nezávislosti. Pokud jste freelancer, začínající podnikatel nebo někdo, kdo chce rozumět digitálnímu světu – blockchain vám dává náskok.Není kurz jako kurzS rostoucí popularitou roste i počet pochybných „rychlokurzů“, které slibují velké zisky bez skutečných znalostí. Jenže právě u krypta a blockchainu platí dvojnásob: kdo neví, co dělá, riskuje nejen čas, ale i peníze. Ztratit prostředky kvůli neznalosti bezpečnosti není výjimka, ale běžná chyba.Pokud chcete mít jistotu, že se učíte od někoho, kdo rozumí nejen teorii, ale i praxi, doporučujeme kurz Jakuba Jedlinského, který blockchain a kryptoměny učí i u nás. Byl vůbec prvním člověkem na světě, kdo už v roce 2014 vyučoval ekonomiku Bitcoinu na vysoké škole. Má zkušenosti z Binance Academy, Evropské komise, ČNB i komerčních bank a dodnes aktivně působí jako analytik, lektor i konzultant. Jeho kurz vás naučí nejen principy blockchainu a kryptoměn, ale i to, jak rozeznat reálný projekt od planého slibu, jak bezpečně pracovat s peněženkami a jak si osvojit dovednosti, které jsou v oboru skutečně uplatnitelné.Teď je ten časTrh s blockchainem dnes přesahuje 160 miliard dolarů a více než 80 % světových firem s ním už pracuje. Pořád je ale čas naskočit – a naučit se mluvit jazykem, který brzy bude běžný napříč obory.Blockchain není technologie budoucnosti. Je to dovednost současnosti. A čím dřív ji ovládnete, tím větší výhodu získáte.

Digitální dovednosti patří i ženám. A právě teď je ten nejlepší čas začít
Technologie dnes formují podobu práce, vzdělávání i každodenního života. Dlouho se ale opomíjelo, že ženy do digitálního prostoru patří stejně jako muži – ne jako výjimka, ale jako plnohodnotné tvůrkyně změny. Dnes už do něj vstupují stále častěji. Ne proto, že „by měly“, ale protože chtějí – otevřít si nové možnosti, získat jistotu a rozvíjet se podle vlastních pravidel.Digitální Evropa potřebuje víc ženEU chce do roku 2030 zaměstnat 20 milionů lidí v ICT – s rovným zastoupením žen a mužů. V roce 2024 jich bylo přes 10 milionů, ale jen 19 % tvořily ženy.Některé země například Estonsko nebo Bulharsko, už mají téměř 30% podíl žen v oboru. Česko ale zatím zaostává. Přitom potenciál tu je. Co ženy zatím nedohnaly v číslech, mohou dohnat ve schopnostech – a často i předběhnout.Chuť učit se je napříč generacemiV roce 2023 mělo základní digitální dovednosti 69 % lidí ve věku 16–74 let, což je nad průměrem EU.Za tímto číslem ale často nejsou vidět ženy, které často neměly možnost se v digitálních dovednostech rozvíjet – ať už kvůli odlišné pracovní dráze, stereotypu žen, které jsou ,,méně technické”, nebo prostě proto, že se k technologiím zatím nedostaly. To se ale mění. Stále víc žen vstupuje do digitálního prostředí s jasným cílem: naučit se, co potřebují pro svou práci, podnikání nebo každodenní jistotu – v jakékoli fázi života.Cesta existujeDigitální dovednosti nejsou otázkou věku ani pohlaví. Jsou otázkou rozhodnutí.A ženy mají dnes ideální podmínky udělat to své - i díky podpoře MPSV a nepřebernému množství kurzů a rekvalifikací. Možná začínají později – ale s odhodláním.

Po padesátce to nekončí. Proč má smysl učit se digitálně v každém věku
Digitální svět se rychle mění a není výhradně pro mladé. Stále více lidí po padesátce se rozhoduje držet krok s digitální dobou. Učí se používat AI, rozjet web s vlastními výrobky nebo si jednoduše zařídit věci, které jsou dnes „jen digitálně“.Není to jen o techniceDigitální dovednosti dnes rozhodují o mnohém. Jak snadno si vyřídíme lékaře, spojíme se s rodinou nebo najdeme informace, které nám ulehčí život. Jde o pocit jistoty: vědět, kde co najdu, jak si poradím, když se objeví něco nového. Není nutné stát se expertem. Stačí mít přehled, odhodlání a možnost učit se vlastním tempem. A přesně to u nás najdete.Některé z našich kurzů jsou vytvořené speciálně pro začátečníky a pro ty, kdo se digitálního světa zatím spíš jen dotkli. A díky programu Jsem v kurzu od MPSV můžete získat až 82% dotaci na cenu kurzu. Stačí si vybrat a přihlásit se. Rádi vám pomůžeme s celým procesem.Česko si vede dobře, ale ne všichni jsou u tohoV roce 2023 mělo základní digitální dovednosti 69 % Čechů, spousta lidí po padesátce však mezi nimi zatím není. Ne proto, že by nemohli, ale protože jim zatím nikdo nenabídl vzdělávání na míru.Přitom právě teď je ideální chvíle začít. Pokud cítíte, že vám některé věci v digitálním světě unikají, ale zároveň víte, že máte chuť se zorientovat, náš kurz je přesně ten prostor, kde můžete udělat první krok. Bez tlaku. Ve vlastním tempu. A s podporou, která vás nenechá tápat.Není pozdě začítTen nejtěžší krok už jste vlastně udělali: čtete o tom. Teď je čas udělat další.Začněte, kdykoli chcete. Třeba právě teď.